از حضور در جشنواره ها تا انجام پروژه ها و قرارداد

امروز یکی از دوستان خوب و با انگیزه تماس گرفت و خبر خوبی داد از تصمیمش برای تبدیل ایده اش به فیلم. از آن جایی که دوست من سال هاست دارد در زمینه ی خودش فعالیت میکند من هم روی همین حساب پرسیدم که آیا برای جایی میسازد؟ دوستم سوال خوبی پرسید: «نه برای جشنواره ها، تو انیمیشن احتمالا سفارش میگیرید اما ما فیلم کوتاهی ها خودمان میسازیم»

Image result for attending film festival


همزمانی این گفتگو با جزوه ی آموزشی که مشغول آن هستیم عالی و ایده بخش بود. جشنواره ها یکی از بهترین فرصت ها برای ایجاد ارتباط کاری و ملاقات با اساتید، فیلمسازها، تهیه کنندگان و …هستند. خصوصا که بعد از مدتی کار حرفه ای برای برخی چالش دیگری مطرح میشود، ایده و توانایی ساخت فیلم شخصی و بیان حرف یا ایده هست اما با مشغولیت ها فرصتش دیگر برایشان پیش نمی آید. کاملا تشویق میکنم که با جشنواره ها شروع به کار کنید و حتی مستقلا خودتان بسازید. جشنواره های خوب همیشه قوت قلب هستند به لحاظ اینکه کار فیلمسازی دارای ارزش و رشد هست.
جشنواره ها هم درجه اعتبار و هدف های گوناگون دارند مثلا جشنواره های دانشجویی فرصت عالی هستند برای دانشجویان (از هر رشته ای) ، برخی جشنواره ها موضوعی هستند مثلا محیط زیست، اهدا خون و … برخی دیگر بر روی خود فیلمسازی تمرکز دارند مثلا بخش های مختلف دارند صدا، فیلمنامه، انیمیت،جلوه های ویژه و … و برخی تمرکز بر تکنیکی ویژه دارند مثلا جشنواره فیلم استاپ موشن. حتی در مورد برخی جشنواره های معتبر داشتن اکران قبلی شرط پذیرفته شدن است. با بررسی تاریخچه ی جشنواره میتوان انواع معتبر آن را از نوع سفارشی تشخیص داد.
انیمیشن در لغت یونانی اشاره به زنده کردن داشته و با این تعریف فیلمسازی انیمیشن از ساخت موشن گرافیک یا متحرکسازی در نرم افزارهای چندرسانه ای تفکیک میشود. فیلمسازی انیمیشن از فیلمسازی فیلم زنده جدا نیست بلکه سه ویژگی در انیمیشن بیشتر میتواند جلوه کند « اغراق، شوخ طبعی، تخیل» به علاوه انیمیشن-مستند که در جاهایی که امکان حضور چهره فرد واقعی نباشد یا موارد دیگر خودش یک سبک هست: «مستند-انیمیشن». در جلوههای ویژه دیگر حتی شما مرز واضحی نمیتوانید بین انیمیشن و سینمای زنده تعریف
کنید. انیمیشن هم انواع مختلف کوتاه، بلند، خردسال/کودک/بزرگسال، داستانی، تجربی، مستند، سریال تلویزیونی، سری وب
دارد هنر انیمیشن / هنر-صنعت انیمیشن

در مورد منابع مالی انیمیشن داستانی، همچون فیلم کوتاه در ایران دو شیوه ی جذب بعد از پیش تولید یا بعد از اتمام کار وجود دارد. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، کانون پرورش فکری، شرکت هایی و شرکت هایی که با صبا (تلویزیون) قرار داد امضا میکنند مراجعی هستند که در صورتی که نخواهید سرمایه گذار خودتان باشید میتوانید با طرح/ پیش تولید / و یا کار به آن ها مراجعه کنید. جدای از آن الگوهای جامعه ی اینترنتی هم کم کم جا می افتد مثل جذب اسپانسر در مورد کارها بر اساس بازدید، الگوی سرمایه گذاری جمعی و یا در آمد بر اساس بازدید در یوتیوب که فعلا در ایران این الگو را در نداریم. البته این الگو برای تولیدات خردسال و کودک به دلیل گروه سنی مخاطب کار نمیکند ( اگر اشتباه نکنم مثلا اینستاگرام شرط ۱۳ سال به بالا دارد). بحث فروش به توزیع کنندگان خارجی ( که در حوزه ی بازی های ویدئویی بیشتر جا افتاده) از موارد دیگر هست.

نویسنده: حدیث

حدیث ملکی (بیسکولنز): کارگردان هنری و پژوهشگر کوچولویی که از دنیای انیمیشن به دنیای واقعی آمده، قصه ها و دانستنیها را به تصویر می کشد| کارشناس ارشد انیمیشن، کارشناس مهندسی نرم افزار http://bisculens.ir | http://hmaleki.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *